Circuseducatie, jeugdwerk en diversiteit

De Vrienden van de Palestijnse Circusschool, de Palestijnse Circusschool en Circus Zonder Handen sloegen de handen in elkaar om in de periode 2016 - 2018 een uitwisselingsproject op te zetten. Ze deden dat met de steun van de Provincie Vlaams-Brabant, Eramus+ en de Gemeente Molenbeek. Docenten van beide scholen wisselden ervaringen uit over werken met kwetsbare jongeren via inclusief sociaal circus. Dat resulteerde in een educatieve toolkit voor jeugdwerkers die de eigen werking diverser willen maken.

 

Circuseducatie is de sleutel

In het project ‘Positieve identiteitsontwikkeling door circuseducatie: sleutel tot een succesvolle en super diverse samenleving’ leerden de trainers van elkaar hoe ze op een inclusieve manier aan positieve identiteitsontwikkeling kunnen werken bij kwetsbare jongeren. Circus heeft immers een aantal kwaliteiten waardoor het een bijzonder geschikte tool is voor sociaal werk.

Voorbeeldfiguren

We moedigen jongeren aan om en engagement op te nemen als voorbeeldfiguren binnen hun gemeenschap. Op die manier dragen ze bij tot een geslaagde diverse samenleving. We werken op een vergelijkbare manier met kwetsbare jongeren en zijn er dan ook van overtuigd dat we via deze uitwisseling veel van elkaar kunnen leren”, zeggen Jessika van de Palestijnse Circusschool en Veerle van Circus Zonder Handen.

Ook dankzij de Provincie Vlaams-Brabant worden de resultaten van de uitwisseling opgenomen in een Toolkit , met een videoreportage , vier artikels in MO* (zie hieronder) en een begeleidende brochure - handleiding. De Toolkit is bestemd voor andere circusscholen, jeugdbewegingen en sportclubs in Vlaams-Brabant en Palestina. Het wordt een tool voor verenigingen en organisaties in het Noorden en het Zuiden om op een sociaal inclusieve manier en met aandacht voor diversiteit aan de slag te gaan met kwetsbare jongeren.

Je kan de toolkit aanvragen via [email protected]

MO*-artikels:

Brusselse en Palestijnse circusschool slaan handen in elkaar

Molenbeek-Ramallah: Het circus, waar maatschappelijke restricties wegvallen

Circus als sociaal rolmodel voor de samenleving

Nayef Abdallah droomt van een leger artiesten tegen de bezetting

 

 

logo_vlabra.png

Mius

Mius is een circusmuis die het hoofdpersonage vormt in twee kinderboeken: 'Mius op stelten' en 'Mius met toeters en bellen'. Dit project wil - los van alle politieke overtuigingen- de Palestijnse circusschool steunen omdat Palestijnse kinderen door die circusschool blijven lachen, blijven hopen en van het leven blijven houden. Ze worden onttrokken van het straatgeweld en krijgen kansen om hun zelfwaarde te versterken, kansen om te blijven dromen...

31_mius_op_stelten.jpg

Mius op stelten

Mius is een supercircusmuis die vele pesterijen van Poes, Uil en Vos moet ondergaan. Wanneer Poes een meesterlijk sluw plan bedenkt, lopen de spanningen zeer hoog op! Maar is Poes echt blijk met het resultaat...? 

Dit prentenboek is een muzikaal verhaal verteld door Dimitri Leue, Warre Borgmans en Pieter Embrechts over jaloezie, verdraagzaamheid, doorzetten en verzoenen.

De leerlingen van het 3de jaar beeldende vorming en het 6de jaar Toegepaste Grafische Kunsten van de KSO afdeling Wijnpers Leuven olv Dirk Boulanger, Nel De Wever en Joeri Minnaert werkten mee aan de illustraties en de leerlingen van het 2de jaar Algemene Muzikale Vorming van het stedelijk conservatorium Leuven olv Ingeborg Vermoesen zongen de liedjes in.

mius.jpg

Mius met toeters en bellen

Mius is een kleine muis die dagelijks de gevaren van Poes, Uil en Vos probeert te ontwijken. Wanneer ma- en pamuis hun muizenkids binnenhouden, slaat de verveling toe. Daar legt Mius zich echter niet bij neer... 'Mius' gaat over gevaren overwinnen, doorzetten, samenwerken en verzoenen.

Het verhaal is geïllustreerd door kinderen van basisschool 'De Zilverlinde' olv grafisch kunstenaar Dirk Boulanger en verrijkt met liedjes door hun ingezongen.

'Mius' wordt verteld door Dimitri Leue en kan u, samen met de liedjes, beluisteren op CD.

Meer info

'Mius' wordt u aangeboden als ingebonden boek op A4 formaat met harde kaft + CD voor de prijs van €25.

Heeft u interesse of denkt u aan een cadeautje voor familie of vrienden, dan kan u het boek bestellen via [email protected] of via de betere boekhandel. 

Klaprozen

'Klaprozen voor Vrede' is een vrijwilligersorganisatie die het vredesproject van keramiste Anita Huybens (1949—2008) verderzet.

De vrijwilligers maken klaprozen in keramiek en staan ook in voor de verkoop ervan. Een belangrijk onderdeel van hun engagement bestaat er eveneens in het publiek te sensibiliseren voor de problematiek van oorlog, geweld en verminking.

De klaproos verwijst naar de gesneuvelden van de eerste wereldoorlog. Een veld keramieken klaprozen dat tijdens een evenement wordt opgesteld is dus niet alleen een artistiek project doch is eveneens een krachtig symbool voor het protest tegen de waanzin van oorlog en de gevolgen ervan.

De integrale opbrengst van de verkoop van de klaprozen gaat naar twee organisaties. Grote klaprozen worden verkocht ten voordele van het ontmijningsproject van Apopo. De kleine klaprozen ten voordele van de Palestijnse Circusschool.

De prijs van een kleine klaproos bedraagt 15 euro. De roosjes worden aangeboden op een individueel voetje of op een metalen plaatje met 3 voetjes (naast elkaar of in driehoekvorm).

Meer info

Wil u meer weten over dit project, bestelt u graag een klaproos of werkt u graag mee als vrijwilliger, dan kan u terecht op de website van 'Klaprozen voor Vrede': www.klaprozen.be

 

klaprozen_klein_2016-150x150.jpg

Assoir l'espoir

Stoelen, kunstenaars en circus: dat zijn de sleutelwoorden van het project 'Asseoir l'Espoir' (wat je zou kunnen vertalen als 'De hoop krijgt een stoel')

Het stoelenproject werd bedacht door Anita Huybens, kunstenares en tante van Jessika Devlieghere. Na haar bezoek aan Palestina, werd het haar droom er voor te zorgen dat kinderen weer kinderen kunnen zijn. Dus veranderde ze een aantal oude stoelen in een kunstwerk en verkocht ze ten voordelen van de circusschool. Ze overtuigde haar vrienden hetzelfde te doen en al snel volgende vele andere kinderen, kunstenaars, huisvrouwen en studenten in haar voetsporen. Ze pimpten oude stoelen op met een grote portie creativiteit.

Het succes inpireerde de beweging Présence et Action Culturel (PAC) om het project te herdopen tot 'Asseoir l'Espoir' en het te promoten in Brussel en Wallonië. Ze nodigden kunstenaars uit, organisaties, scholen, kinderen en volwassenen om hun creativiteit uit te leven op oude stoelen. De opbrengsten werden gebruikt om circusmateriaal te kopen en een professionele circustent.

Maar PAC wou meer doen dan enkel maar geld bijeen brengen. Dankzij het boek 'Un cirque en Palestine' van Aurelie Dejond en Veronique Vercheval en de documentaire 'Un cirque en Terre Seinte' van Notélé, kon het publiek ook kennismaken met Palestina en de Palestijnse Circusschool.

Meer informatie over 'Asseoir l'Espoir' vind je op de website: http://www.asseoirlespoir.be/

En nu?

Het project 'Asseoir l'espoir' is momenteel afgelopen, maar PAC blijft de circusschool steunen door hen uit te nodigen om in Belgische theaters op te treden en zelf ook actief deel te nemen aan de vereniging 'Vrienden van de Palestijnse Circusschool'.

Maar dat hoeft niet te betekenen dat jij niet meer met oude stoelen aan de slag zou kunnen ... Geïnteresserd? Wil je hierover meer informatie? Aarzel niet ons te contacteren via [email protected]